Cupcakes are stylish. Cupkakes are a lifestyle. Kinda hip, kinda cool - and extremely fun.

-krystina castella-

onsdag 10 november 2010

Chokladprovning light...

Har testat två olika vita choklader nyligen. En dyr och en billig.

Marabous Vinter Vit för ca 100 kr/kg
Amedei Bianco för ca 1000 kr/kg (ja, tusen pix!!)

Så visst borde den dyra fina vara riktigt god, särkilt med tanke på att de andra sorternas Amedei jag smakat är riktigt goda. Men se, så var det inte... Tyckte Marabou var godare, beror säkert på att de tillsatt massa smaker, framförallt vanilj, medans Amedei nog är "renare" i smaken, vilket i detta fall innebar mest fettsmak. Upptäckte dock att den jag köpte precis hade gått ut, men inte borde det väl vara fel på smaken ett par dar efter sista förbrukning...?!

Hur som helst, bra att den billiga var godast. Tycker det är kul att det börjat komma mer och mer vit choklad bland de vanliga chokladerna. För bara några år sen var man mer eller mindre hänvisad till den vita blockchokladen. Och när man åkte Finlandskryssning, där fanns det alltid några vita att välja mellan, bl.a. Tobleroens underbart goda!

(Har lånat nedan bilder på nätet, tog kort med min egen kamera, men sen tog sonen kameran och fotade, och nu vet jag inte var den är...)




Nu ska jag nog ta en chokladbit och läsa Liza Marklunds senaste, den hon skrivit med James Patterson. Än så länge, ett 50-tal sidor in i boken, är den bra!

4 kommentarer:

  1. hahaha, ja det är ju alltid trevligt när det man helst vill använda råkar vara det som också är billigast! :)

    SvaraRadera
  2. Kul när provsmakningar visar att dyrast inte alltid är godast. Jag har smakat Marabous Vintervit och vid första smaken gillade jag den inte, men nu är jag inne på min andra kaka så smaklökarna vande sig snabbt. Skulle gissa att det blir en till snart, bäst att passa på så länge den finns. :-)

    SvaraRadera
  3. Och provsmakning är ju en bra omskrivning på när man egentligen bara är sugen på choklad... Måste köpa minst två sorter och referera här på bloggen ;-)

    SvaraRadera