Cupcakes are stylish. Cupkakes are a lifestyle. Kinda hip, kinda cool - and extremely fun.

-krystina castella-

söndag 7 november 2010

Scones och mer praliner...



Efter senaste pralinkursen var jag tvungen att testa att göra fler praliner, håller på att testa mig fram till en kombination (eller flera faktiskt) som funkar riktigt bra. Har några färdiga recept jag har fått, och några som jag vill ändra lite på, så att de passar mig :-)

Gjorde iallafall en tryffel med blåbär, lite hallon och calvados (äppellikör), spritsade den i mörka skal. Den blev god, men inte så där 110% som jag vill. Däremot gjorde jag mandelnougat och den blev lyckad. Testade att även spritsa den i skal, men jag tycker den är godast när man bara rullar och doppar i ren kakao. Testade att spritsa med liet vit choklad, men svårt att inte få kakao på chokladen och det är ju inte så snyggt.



Måste köpa lite nya formar att gjuta skal i, trist att bara ha två olika...
Kommer nog bli en hel del mer praliner här, snart är det ju jul...

I fredags hade vi inget bröd hemma till frukost, så gjorde lite scones. Halloweenformarna låg kvar framme på bänken, så använde dem att grädda sconen i. Tycker det blir godare när det är små muffinsmformade scones, istället för de platta som lätt flyter ut lite på plåten. Gjorde dem dock lite juliga i smaken och kryddade med kanel och ingefära, gott gott!




Och i morse hade vi inte heller något bröd, så gjorde scones i dag med, går ju så snabbt. Kryddade upp dem med lite kardemumma och vaniljsocker idag, supermumsigt. Är så mysigt att sitta och äta frukost med nybakt bröd.

2 kommentarer:

  1. Åh, jag vill också göra praliner!!! De ser så läckra ut. Måste nog ta och skaffa mig en form som jag kan testa i. Jag gillar också muffins mer i den formen du har istället för de platta, de blir mycket saftigare om man inte plattar till dem.

    SvaraRadera
  2. Chokladen ser grymt god ut!
    Du har väl inte missat  Bakbloggskartan
    Kram Karin

    SvaraRadera