Cupcakes are stylish. Cupkakes are a lifestyle. Kinda hip, kinda cool - and extremely fun.

-krystina castella-

söndag 31 oktober 2010

Cupcakes and chocolate

I helgen har det blivit som titeln antyder; både cupcakes och choklad.
Gjorde pumpamuffins i lördags, gjorde nästan enligt vanligt muffinsrecept med lite ändringar. Hade bl.a 2 ägg, och knappt 1,5 dl socker. Sen så klart ca 100 gr pumpakött. Mixade det med en stavmixer och rev i skal från ungefär en halv apelsin. Kryddade även med lite kanel, omkring 1 tsk, och knappt 0,5 tsk ingefära för att få lite föraning på julen :-)



Hade en vanlig cream cheese frosting på. Pyntade några med en färdigköpt Jack O´lantern, och den andra med lite mörk choklad i form av ett spindelnät.



Använde så klart Halloweenformarna, scaaary....

Idag, söndag, var det äntligen dags för 3.e pralinkursen. Känns lite sorgligt att det var sista kursen, men vi kom med massa bra frågor och önskemål om annat vi vill lära oss, så vi hoppas att det blir en kurs nr 4 :-)



Fina praliner blev det, som synes.



Den med noter på är en blåbärsmarmeladtryffel. Inte den godaste enligt mig, men min make gav den 10 poäng. Dock är den jättefin med sina noter tycker jag. Den vita och mörkchokladmarmorerade är fylld med lakritstryffel, otroligt god. Och fin!



Pudrad med kakao är en nogatchoklad, och sist är det ett vitt chokladskal med tranbärstryffel i.

Så nu har jag många bra recept att göra och spinna vidare på. Måste genast köpa lite fler formar och annat, så kan det bakas ordentligt här hemma :-)
Nu är det nog dags att lägga mig i soffan och njuta av någon bra film och mumsa praliner!

5 kommentarer:

  1. Vilka härliga Halloweenmuffins. Jag är väldigt sugen på att testa att göra praliner. Vad kul det låter med kurs. Hoppas du visar upp vad du gör när du fortsätter testa hemma.

    SvaraRadera
  2. Åh, blir verkligen sugen på att lära mig göra praliner när jag kikar in här hos dig! Låter väldigt roligt att gå på kurs =)

    SvaraRadera
  3. Ja, det är verkligen roligt med praliner! Så gott och lyxigt, och uppskattat av de som får smaka :-)

    SvaraRadera
  4. Massor av finfina praliner här! Och smarriga cupcakes :)

    SvaraRadera