Cupcakes are stylish. Cupkakes are a lifestyle. Kinda hip, kinda cool - and extremely fun.

-krystina castella-

fredag 1 oktober 2010

Macarons


Kaffe- och chokladmacarons med kaffe-choklad-romfyllning



Mintmacarons med syrlig vitchokladfyllning


Jag har testat olika recept på macarons, och än så länge är detta det bästa. Kanske beror det på att jag tillsatte smak i själva macaronerna den här gången, och inte hade smörkräm emellan heller...

Hittade receptet hos Tina

150g fint malen mandel
150g florsocker
120g äggvitor, uppdelat i två skålar
35g strösocker
150g strösocker till sockerlag
50g vatten till sockerlag

Skålla mandeln och låt den torka, det tar ganska länge innan den torkar, så detta kan du göra långt i förväg. Mal den sedan fint i en blender, mixer, nötkvarn eller kaffekvarn. Man behöver lite mer mandel än det som står i receptet. Sila mandeln så de stora bitarna försvinner och väg upp 150gram. Blanda sedan mandeln med siktat florsocker i en bunke.

Vispa upp 60gram äggvita till ett mjukt skum, tillsätt 35g strösocker under vispning. Om du har en köksassistent kan du göra detta under tiden sockerlagen kokar upp. Blanda socker och vatten till sockerlag i en liten kastrull. Koka tills temperaturen når 118 grader.

Sänk farten på köksassistenten och häll i sockerlagen i marängsmeten. Det måste göras ganska snabbt så att inte sockerlagen stelnar. Vispa sedan marängen på medium/hög fart tills den kallnat, det tar ungefär 10-15min.

Jag vägde upp mandelblandningen i två skålar, eftersom jag ville ha två olika smaker på mina macaraons. Den ena lät jag vara naturell och den andra hade jag i lite kakao och nymalt kaffepulver i, tog lite på känn och fick en bra kaffe-chokladsmak.

Hällde även upp äggen i varsin skål och färgade den enda grön och hade i lite mintessens. Den andra färgade jag brun och smaksatte med kaffe. Rörde sedan ner kaffeägget i kaffemandeln och det gröna ägget i den naturella blandningen. Skedade upp marängen i de två skålarna och rörde försiktigt ut det till en smet.

Fyll en spritspåse med en rund tyll och spritsa ut klickar på en plåt med bakplåtspapper. Smeten flyter ut lite efter ett tag och blir slät på ytan. Om den lämnar små toppar från spritsen, så kan man slå plåten mot bordet några gånger så slätar de till sig.

Grädda ca 11min i mitten av ugnen, på 160 grader. Dra av pappret med macaronsen från plåten, låt de sedan stå och svalna. Lossa dem från pappret och sätt ihop två och två med valfri fyllning.

I den gröna macaronsens hade jag en syrlig vitchokladfyllning.

I kaffemacaronsen gjorde jag en kaffe-choklad-rom fyllning.
Blandade ca 20 gr mjukt smör med 100 gr chokladflor och knappt en halv tesked







Den första plåten jag satte in blev perfekt, fina glansiga macarons. Plåtarna därefter blev tyvärr inte lika lyckade utan de sprack i olika grad. Så irriterande, men de var iallafall jättegoda och gick hem på styrelsemötet jag hade med dem till.

1 kommentar:

  1. Åh, kaffe- och romfyllning lät jättegott. Måste testa att baka macarons igen, de är så jättegoda.

    SvaraRadera