Cupcakes are stylish. Cupkakes are a lifestyle. Kinda hip, kinda cool - and extremely fun.

-krystina castella-

måndag 11 oktober 2010

Helgen...

Man kan säga att min helg började i fredags vid lunchtid, då sonen var på dagis och dottern sov och jag hade lite ensamtid över till fredagsmys.
Fick bli dagens DN, en kopp nybryggt kaffe och en cakeball. Mums!!




När jag hämtat sonen på dagis kom vi på att vi skulle baka bröd. Skulle egentligen göra det idag, måndag, men vi hade tid och lust på fredagen. Så drog igång med ett enkelt gott bröd. Han är så duktig, min 3-åring, hällde alla ingridienser i assistenten och hade koll på att allt blandades. Det märks att han är min son, han älskar att baka :-) *stolt*




Mumsigt bröd dekorerad med lite mjöl, flingsalt och pumpakärnor

På lördagen var det höstens städdag i vår brf. Jag hade fixat mat och fick önskemål om kanelbullar. Kände att jag inte hade varken tid eller (faktiskt!) lust att dra igång kanelbullebak. Övervägde att göra muffins eller något annat enklare, men valde den allra enklaste utvägen...

Bildbevis:


"Får" man ha en bild på köpebullar i en bakblogg..? :-)


Helgen avslutades igår med den efterlängtade fortsättningen på pralinkursen som Mia Öhrn håller i. Vi gjorde fyra olika sorter praliner, med den ena hade vi i två olika utformningar.

De vita är vitchoklad med passionsfruktsfyllning. Den avlånga är en hallontryffel dekorerad med hallonsocker. Hjärtat är fylld med en vaniljkola, och den platta mörka är en mintpralin, ungefär som en mintkyss, men doppad i mörk choklad istället för bara en droppe på som det brukar.



Det var jättekul att komma iväg och få stå i köket och röra ihop choklad hela dagen, utan att bry sig om annat. Mycket lärorikt, och nu finns det ännu mer br recept här hemma. Och till sonen glädje kom jag hem med massa praliner till kaffet.


Har varit en ganska produktiv helg. Men inte blir det lugnare för det. Idag skall jag baka ett bakverk som kommer passa in på Månadens smak, höst. Har bokklubb imorgon, och det är min tur att ta med bakverk. Det skall på något sätt spegla något de har ätit i den aktuella bok vi har läst. Har kommit på den perfekta grejen. Men kaninte skriva vad det är, eftersom det skall vara en överraskning imorgon, och kanske någon är inne och läser bloggen idag. Men bilder kommer så klart senare i veckan.

Tjingtjing for now!

2 kommentarer:

  1. Klart man får lägga ut en bild på köpebröd. :-) Jag gillar deras bullar och köper dem om det är slut i frysen hemma på hembakade.

    SvaraRadera
  2. Vilka underbara praliner! De är jättefina, ser supergoda ut och låter också så på beskrivningen =) Kanske man skulle ta och försöka lära sig att göra praliner, skulle ju bl.a. sitta väldigt fint inför julen ;-)

    SvaraRadera