Cupcakes are stylish. Cupkakes are a lifestyle. Kinda hip, kinda cool - and extremely fun.

-krystina castella-

torsdag 28 oktober 2010

Tjejmys med gott...

Hade tjejmys på landet med några kompisar förra helgen, och fick så klart uppdraget att "fixa något till 3-kaffet", vilket jag gärna gjorde. Har lite hang-up på kladdkakor just nu, vill få till den perfekta lagom kladdiga i mitten, och lagom gräddad längst ut.

Testade att göra en mintchokladkladdkaka den här gången. Gör en vanlig kladdkaka, men tillsammans med smöret smälter jag även ner lite choklad, höftar lite, men omkring 40 gr till en kaka. Tog alltså mintchoklad den här gången. När kakan var gräddad och hade svalnat smälte jag lite vanlig mörk choklad utblandat med lite mintchoklad och bredde ut på kakan. Strax innan den stelnade hällde jag på lite krossad Marianne-godis.

Tyvärr gick kameran sönder (kan ha nåt att göra med en dreglande 1-åring kanske...) så kunde inte ta kort. Men upptäckte dagen efter att det bara var lite glapp som gick att fixa enkelt. Men då var det försent att fota kakan. Men gjorde även några cupcakes efter samma recept, så mannen och barnen skulle ha här hemma när jag åkte iväg på mys. Och de hann jag fota...
(Tyckte inte själv att kakan var en 10-poängare, så jakten på det perfekta receptet fortsätter...)


Mintkladdkakecupcakes med smält choklad och krossad Marianne-godis

Eftersom det snöade här när jag bakade tog jag mina fina snögubbemuffins formar, syns inte så bra på bilden dock.

När jag ändå bakade passade jag på att göra äppelmuffins med calvados, gillar kombinationen. Gjorde vanliga muffins men brynte smöret istället för att bara smälta. Skivade äpplen som jag marinerade i muscovadosocker, kanel och lite calvados. Blev goda muffinsar, men hade nog passat ännu bättre med en god cream-cheese frosting.


Formar från Ikea

När jag gjort ovan muffins hade jag massa äpplen kvar, så drog ihop en halv sockerkassmet och hällde i formar och la ner äpplen och även lite tinade hallon jag skulle använt till praliner, men inte hann. Tyvärr lät jag dessa sockerkaksmuffins stå ett tag innan jag satte in dem i ugnen, så både äpplen och hallon sjönk ner till botten. Note to self: om man gör muffins med rinnig smet, grädda dem några minuter innan man häller ner ev. fyllning. Nu låg den bara trist på botten. Men smaken var det inge fel på iallafall. Till dessa använde jag mina Halloweenformar, som jag skall ha i helgen också, då jag skall testa att göra pumpacupcakes.



Älskar mitt muffinsträd, men varför jag envisas med att ta bilder på kvällen med taskig belysning och inte världens bästa kamera förstår jag inte... Tänker att jag skall ta bättre bilder imorgon i dagslus, men då kommer nåt i vägen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar