Cupcakes are stylish. Cupkakes are a lifestyle. Kinda hip, kinda cool - and extremely fun.

-krystina castella-

måndag 22 november 2010

Morotsbullar med lite gott...



Har ett recept på morotsbullar som jag brukar göra, goda och saftiga blir de.

Recept:
2 stora morötter (ca 200 g)
50 g smör/margarin
5 dl mjölk
50 g jäst
1,5 tsk salt
2 msk sirap eller socker
13-14 dl rågsikt eller vetemjöl

Jag valde sirap i mina, samt tog ca hälften vetemjöl och resten rågsikt och grahamsmjöl. Hällde även i en knapp dl russin och quinoapouffar som stod i skafferiet och ville bli använt :-)

Skal och riv morötterna. Smula sänder jästen i en bunke och häll över saltet. Smält smöret, häll i mjölken och värm till 37 grader. Häll degspadet över jästen pch tillsätt övriga ingridienser. Rör kraftigt till en deg. Låt jäsa övertäckt i ca 30 min. Ta ut och knåda degen och forma till 24 bullar. Lägg på plåt och låt jässa under bakduk i ca 30 min. Pensla med lite vatten och strö ev. över lite svarta sesamfrö. Grädda i ugnen i 200 grader i ca 10-12 minuter. Ät med smör och ost :-)

1 kommentar: