Cupcakes are stylish. Cupkakes are a lifestyle. Kinda hip, kinda cool - and extremely fun.

-krystina castella-

måndag 19 november 2012

KeyLimePie

Key Lime Pie
 
 
Hade kusinträff förra lördagen och skulle fixa efterrätten. Maten bestod av Mexicansk TexMex och jag fick en hint om att en Flan skulle passa bra. Men har aldrig gjort Flan och ville inte riskera att totalt misslyckas när jag var den enda som hade med efterrätt till middagen. Så valde att göra en Key Lime Pie istället. Mexico... Usa... Flordia... Maten kom iallafall från rätt sida Atlanten :-)
Att jag aldrig gjort en KeyLimePie heller hindrade mig inte från att testa, var nu logiken ligger i det.

 
Dekorerade med lite rivet limeskal och blommor gjorda i vit figurmarsipan. Köpte marsipan istället för sockermassa för det är ju godare. Men figurmarsipanen, Odense, var inte så värst god den heller. Men blev fin. Pudrade med lite guld och pärlemorpulver.
 
 
Eftersom jag inte gjort den här pajen tidigare gjorde jag även en liten form, så att vi kunde testa den hemma innan och se om den var god. Vilket den var!


KeyLimePie

Pajskal:
500 g digestivekex
200 g smör

Fyllning:
8 äggulor
2 burkar kondenserad mjölk
saft och skal från 5 limefrukter. (Ev skal från ytterligare en till dekoration)
ev. vispad grädde till servering.

Värm ugnen till 175 grader. Mixa ihop smör och kex till en smulig massa. Tryck ut till en ganska tjock botten i en pajform. Jag använde en som är ca 26 cm stor + en liten portionsform. Räckte bra till det. Förgrädda i 15-20 minuter tills skalet får lite färg.

Sänk ugnsvärmen till 150 grader. Blanda ihop äggulor, kondenserad mjölk och limeskal i en stor skål med en slickepott. Limesyran och mjölken reagerar när de blandas och fyllningen tjocknar. Så se bara till att blanda allt ordentligt. Häll blandningen i det avsvalnade pajskalet. Förr brukade man inte grädda pajen, utan bara låta den stå över natten. Men det kan vara bra att grädda med tanke på att man har råa ägg i. Och den blir även lite mer tjock av att gräddas. Ställ in den i ugnen i ca 20 minuter. låt svalna och stå i kylen över natten.

I den ursprungliga versionen gjorde man ett marängtäcke och la över pajen, vilket är ett bra sätt att bli av med äggvitorna på. Själv gjorde jag ingen maräng till. Gjorde en omelett på äggvitor och gränsaker istället. Man kan även ha vispad grädde till pajen. Men inte heller det hade jag. Pga av att jag glömde grädden hemma i kylen när vi åkte iväg... Men den var väldigt god iallafall. Tillsammans med kaffe och lite praliner jag hade med mig.

 
Var dock inte säker på att pajen skulle räcka till alla, så gjorde en sockerkaka också för säkerhetsskull. Med rivet citronskal och citronglasyr på. Det hade dock inte behövts... Det både räckte och blev över av både paj och praliner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar