Cupcakes are stylish. Cupkakes are a lifestyle. Kinda hip, kinda cool - and extremely fun.

-krystina castella-

söndag 22 december 2013

God Jul

Har funderat fram o tillbaka under året om jag skall ta upp bloggen igen eller inte. Har sett att jag, trots att det gått över ett år sedan senaste inlägget, fortfarande får besök...

Under året som gått har jag visserligen bakat en hel del, men tidsbrist har gjort att vi bara ätit upp det bakade... I januari påbörjade jag en heltidsutbildning, och gick från att ha varit mammaledig och dessförinnan arbetslös, till att vara heltidssysselsatt 3-barns mamma... Allt hinns inte med och Prioritera är mitt nya ledord.

Hittade ett recept på lakritskola jag var tvungen att testa. Vet dock inte den egentliga skillnaden på kola och knäck, finns många olika recept, men de jag gör med är lika delar grädde, ljus sirap och socker. I mitt fall 2 dl av vardera. Och sen tillsätter man smak efter tycke. Koka upp och låt sedan koka på medlevärme tills smeten blir 123-125 grader. Tar ca 40 minuter.


 
Knäcken (eller kolan) i mitten är lakritskolan. Enligt recept ovan, men med ca 3 msk
lakritspulver och en knapp tesked såskulör, som både ger lite mörkare färg och
lite salt smak. På toppen är det som synes lite flingsalt
 

 
Här är det en mintchokladkola. Recept som ovan, men med kakao och 5 smälta After Eight.
Dekorerade med en sockerpärla för att de skall gå att skilja från lakristknäcken.
 
 

En ganska traditionell knäck fast med salta jordnötter isället för mandel.
De knäcken med mycket jordnötter är riktigt goda, jag tog drygt 50 g hackade
nötter till ovan recept, nästa gång kommer jag ta mer.
 

 
Även barnen gillar att baka. Eller i detta fall pynta.
 Helt ordinära chokladmuffins som är
stylade de luxe




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar