Cupcakes are stylish. Cupkakes are a lifestyle. Kinda hip, kinda cool - and extremely fun.

-krystina castella-

tisdag 31 december 2013

Lite bilder från året som gått... och ett Gott Gott Nytt År!

 
Plockade mängder av smultron på landet i somras. Både så det räckte till att äta i massor och göra en tårta. Med smultron både i och på tårtan. Vanlig sockerkakstårtbotten och vanilj- och smultronfyllning. Och lite jordgubbar. Sommar när den är som bäst...
 

Min mamma bakar de mest underbara blåbärskakor. Ett recept från mormor och jag minns somrarna när vi var små och var ute i skogen och plockade blåbär en hel dag, och åt blåbär tills de stod ur öronen på en. Och sen kom vi hem till mormor som bakade dessa blåbärskakor och det var inget problem att smälla i sig en eller helst två. Så himla gott. Jag har faktiskt inte detta recept, men det är en relativt vanlig vetedeg. Tror jag. Ska nog ringa mamma och önska gott nytt år och be om receptet. Än finns det blåbär kvar i frysen efter sommaren sväng i skogen.

Britt-Maries Marängtårta från "Sju sorters kakor" Min ser dock inte helt ut som hennes. Men det är en marängbotten, lemoncurd, grädde och hackad choklad. En tårta jag gjorde både till min och yngsta dotterns födelsedag (vi fyller år samma dag!), till midsommar och min o andra dotterns namnsdag i fruntimmersveckan (vi har samma andranamn)

Köpte en ny pajform, ljuslila. Och invigde direkt med att göra en hallon paj med vit choklad.
God, uppskattad och rykande åtgång.

Till julbordets all tung proterinrik mat behöver jag en rejäl fräsch sallad. Ändrar lite på den från år till år, men brukar ha ruccola, ananas, apelsin, grape, avocado, granatäpple och paprika. Och lite annat jag gillar. Maken gör en fräsch citron-honungsvinegrett till. Passar utmärkt för mig som bara vill ha ett par bitar sill och lite lax och sen mängder av sallad.
 

Och med det hälsar jag och vår gran God fortsättning och Gott Nytt År.
Med en liten annorlunda selfie på mig själv i julgranskulan...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar