Cupcakes are stylish. Cupkakes are a lifestyle. Kinda hip, kinda cool - and extremely fun.

-krystina castella-

fredag 10 december 2010

Julpraliner på gång

Har börjat med julpralintillverkandet...

Först ut är en underbart god mandelnogat, rullad i kakao.
Väldigt god, och enkel att göra, eftersom man rullar tryffeln och inte gjuter den i form. Nästa gång ska jag testa att göra hasselnötsnogat och se om det blir bra.




Sen har jag gjort saltlakritspralinen igen, men denna gång med vitchoklad marmorerad med mörk. Tycker det är ganska svårt att få till tempereringen perfekt, så det är det jag framförallt måste träna på. Gäller att formen bli tillräckligt tjock när man skall ha en mörk tryffel i ett vitt skal. Tog lite drygt dubbelt så mycket saltlakrits än det skall vara enligt receptet, och då blev det god smak. Men kan nog ta ännu mer. Senast gjorde jag dessa även i öppen form, och dekorerade då med vanligt flingsalt, vilket blev väldigt gott och snyggt. Funderar på om man ska ha flingsalt i formen nästa gång, får testa och se om det blir bra.




I min gamla hederliga form (som jag bärjat tröttna på lite...) har jag en hallontryffel. Men nästa gång jag gör dessa ska jag inte gjuta i formar utan doppa tryffeln choklad och dekorera med överföringsark, kommer bli så fint. Den här formen är pga sitt utseende ganska svår att gjuta riktigt fint i, chokladen måste vara helt perfekt, annars blir det dessa små trista luftbubblor.




Den sista jag gjorde nu var den härliga passionstryffeln. Till dessa skulle jag egentligen vilja ha runda skal, men har ingen form till det. Får se om jag får tag på färdiga skal att använda, skulle underlätta en del :-)

1 kommentar: