Cupcakes are stylish. Cupkakes are a lifestyle. Kinda hip, kinda cool - and extremely fun.

-krystina castella-

tisdag 21 december 2010

Mintchokladkola och Nougatbräck

Har testat två nya recept på julgodisar.



Det ena är en ganska klassisk chokladkola, men med lite mintsmak i.
Dock smakar de inte så mycket mint, kanske beror på att jag var tvungen att koka kolan i närmare två timmar innan den fick rätt konsistens. Hällde faktiskt upp den i form när den kokat drygt en timme, men den stod hela natten utan att bli stel, så kokade om den dagen efter och kokade den säkert en timme då med. Men minstsmaken framträdde mer när den inte kokat så länge, så detta recept, som kommer från Hembakat, julnumret, är nog perfekt att göra som en krämig kola att ha som fyllning i chokladskal, praliner.



Recept; Mintkola
2 dl socker
1 dl vanlig ljus sirap
3 dl vispgrädde
2 msk kakaopulver
4 st After Eight
1 tdk ättisksprit, 12%

Blanda allt utom ättisksprit i en kastrull och koka upp. Häll i ättiskspriten och låt koka på svag värme tills smeten klarar ett kulprov. (Häll lite smet i ett glas med kallt vatten, dår det att rulla en kula är kolan klar) detta kan ta 30-120 minuter... Gör en form av folie som mäter ca 15x20 cm. Häll upp kolan, låt stelna lite och skär sen i 2x2 sm stora kuber. Slå in dem i smörpapper, eller cellofan.




Den andra godisen jag har testat hittade jag i en gammal Amelia Jul.
Det är nougatbräck. Väldigt enkelt och väldigt gott!



Recept; Nougatbräck
100 g nougat
100 g mörk choklad
100 g cornflakes
lite kokosflingor att dekorera med

Smält choklad och nougat i vattenbad eller micro. Jag använder alltid micro när jag skall smälta chokald, för att undvika att ev. vattenånga kommer ner i och förstör chokladen. Vänd sedan ner cornflaksen och blanda tills de är helt täckta med choklad.
Klicka upp i små formar och häll lite kokosflingor på.



Jag hällde upp ungefär hälften av röran i formar, och resten i en stor form. När den stelnat skar jag den i lagom stora bitar.



Enligt original receptet skulle det vara lite hackade mandeflarn som dekoration. Men jag tyckte det verkade både godare och finare med kokos.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar