Cupcakes are stylish. Cupkakes are a lifestyle. Kinda hip, kinda cool - and extremely fun.

-krystina castella-

tisdag 14 december 2010

Lucia...


Lite suddig men mysig bild på luciamorgonens traditionsenliga frukost. Framför TV-n

I helgen bakade jag och sonen lussekatter och pepparkakor till måndagens lucia.
Googlade runt lite och hittade ett recept på lussekatter som var jättebra, tycker de normalt är torra typ efter en dag eller två, men dessa håller bätre. Bakade dem till 1.a advent också, och efter två lyckade försök kan jag inte annat än ge receptet klart godkänt.

Lusekatter
175 gram smör
5 dl mjölk
50 gram jäst
1½-2 dl socker
½ tsk salt
13-14 dl vetemjöl
2 påsar saffran

Gör så här
1. Smält smöret & häll i mjölken, Låt allt bli finger varmt (jan använder termometer för att kolla att vätskan är 37 grader), smula jästen, häll ner lite socker i saffranspåsen och krossa med en sked eller utanpå, lös sen upp saffranet i lite vatten och häll i. Arbeta därefter in så mycket av mjölet att degen fortfarande är hanterbar.
2. Jäs degen ca 40 min, till ungefär dubbel storlek. Stjälp upp degen på mjölat bakbordet. Knåda den smidigt, med så lite mjöl som möjligt. Gör lussekatter.
3.Värm ugnen till 225 grader under tiden lussekatterna jäser på plåten, ca 30 min. Tryck ev. russin och pensla med uppvispat ägg.
Grädda dom mitt i ugnen tills det har fått fin färg ca 5-10 min.
4. Ät och njut :-)


Lussekatterna har jag gjort, bullarna gjorde sonen helt själv. En hel plåt.




Vi bakade även pepparkakor. Men här "fuskade" jag och köpte färdig deg. Har testat två olika i år; dels Skogaholms färdiga och sen en från Ica Maxi som de själva gjort i sitt bageri. Den innehåller smör och annat som man själv använder, så inget margarin eller tillsatser. Tyckte Icas var helt klart bäst, sen är den ju "hemmagjord". De hade bäst smak, degen var lättarbetad och pepparkakorna höll formen när de gräddades. De andra jäste lite och var inte lika fina när de var gräddade.


Sonen älskar formarna som ser ut som en ekorre och en igelkott. Själv tycker jag elefantformen är helt underbar


Även snigeln är populär. Som ser ut som en snigel eller blåval, bara att välja :-)

1 kommentar:

  1. Vad härligt att baka tillsammans med sina barn. Dina lussebullar och pepparkakor ser mycket goda ut. I år gjorde jag egen pepparkaksdeg, men det är bra att få lite tips på färdigköpt deg (det är ju inte alltid man hinner eller orkar göra egen). Så ska jag köpa deg något år ska jag leta efter Icas.

    SvaraRadera