Cupcakes are stylish. Cupkakes are a lifestyle. Kinda hip, kinda cool - and extremely fun.

-krystina castella-

tisdag 13 juli 2010

Födelsedagstårtan



Så blev tårtan klar. Riktigt smarrig jordgubbstårta.
Botten är en sockerka,fast liet lättare än "vanlig" sockerkaka. På understa lagret är det jordgubsmousse (mixade jordgubbar, lite socker, lite gelatin och grädde). På mellanlagret är det vaniljgräddekräm och överst skivade jordgubbar och grädde. Massor med grädde med andra ord. En god och fin tårta till jubilaren. Och hans tvillingbror, som ju fyller år samma dag...



hade lite mandelmassa kvar efter bullarna jag bakat så gav mig på att göra kransekager, ett danskt bakverk av mandelmassa. Men hade inte riktigt tid att röra ut mandelmassan slät, så istället för de fina släta bakverk de skulle bli, ser de ut som kokostoppar. Men de blev goda. Och nu ska jag ju så kalrt ge mig på att baka sådan när jag har lite mer tid på mig, så jag får dem perfekta.



Nu blir det en dags "återhämtning" i värmen, herregud jag smälter bort. Och sen skall jag baka inför en tjejmiddag. Håller på och funderar ut vad jag skall göra. Tror det kan bli chokladcupcakes med mjölkchokladfrosting och citroncupcakes med lemoncurdfyllning och marängfrosting. Ett recept jag hittat på Cutecakes blogg, och testat tidigare. De blev aningen torra då, så denna gång skall jag ha dem kortare tid i ugnen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar