Cupcakes are stylish. Cupkakes are a lifestyle. Kinda hip, kinda cool - and extremely fun.

-krystina castella-

fredag 23 juli 2010

Praliner klara!



Blev klar med pralinerna ikväll. Att temperera och gjuta formarna är det som tar lång tid, igår stod jag o rörde i chokladen i ca 30 minuter, lite segt. Men resten är ju bara så kul, så det hittar jag alltid tid till att göra.



Det blev praliner i mörk choklad med en kardemumma- och kaffeganache i. De är bara mums så goda. Kardemumma är helt klart min favoritkrydda och den kan man ha i nästan allt. Fast inte så gott i till morgonens havregrynsgröt, testade det en gång. Kanske hade för mycket eller så...



Det är samma sorts pralin på dessa bilder, bara garnerat dem lite olika. Så kul att testa sig fram och se vad som blir snyggast. Tyckte det var fint med strössel. kaffebönan på bilden ovan gjöt jag i form samtidigt som jag gjorde själva pralinskalet, tänkte att det skulle passa bra till kaffetreyfflar. Nästa gång ska jag leta upp kaffechoklad och göra bönorna av, tror det blir riktigt gott, den här gången är det bara vanlig mörk choklad.




Utöver pralinerna ovan så blev det som sagt även favoriten Romtryffel. Det är väldigt lite rom i smeten, knappt en tesked på 40 praliner, men precis lagom så det smakar lite, utan att bara smaka sprit.

Hoppas föräldrarna och storebror med familj tycker de är goda, åker dit på måndag.
Så det kanske blir en bloggpaus nu. Eller så bakar jag när jag är där och lägger upp bilder, men vet aldrig... :-)

2 kommentarer: