Cupcakes are stylish. Cupkakes are a lifestyle. Kinda hip, kinda cool - and extremely fun.

-krystina castella-

torsdag 5 augusti 2010

Semester och bakning

Ær hos mina førældrar nu och som kanske syns har jag danskt påbrå. Lånar pappas dator med danskt tangentbord, vet att det går att ændra relativt enkelt till svenskt, men orkar inte. (Och vet inte exakt hur man gør)

Bakade en jordgubbstårta førra veckan. Ordnade den på kvællen innan vi skulle æta den och satte sen ner den i matkællaren, som vanligt. Men den hær varma sommaren ær det inte så svalt och skønt i matkællaren som vanligt, utan faktiskt ganska varmt. Så på førmiddagen nær vi tog upp tårtan var den førstørd... Grædden var sur och fyllningen bærjade skæra sig. Trist, bara att slænga en hel tårta. Som -bortsett från att den var dålig...- hade varit jættegod.

Ett par dar senare fick jag en gammal mandelkvarn av min mamma, den har tillhært min mormor eller ev. mormors mor. Så då passade jag på att testa att gøra Macarons... Gjorde fina lila och fyllde med smørkræm, enligt recept jag hittade hos Cutecakes.
Några blev riktigt fina, men många sprack. Hade nog lite mycket smørkræm i dem, men som førsta førsøk blev de helt ok. Och gav mersmak, funderar redan på vilken smak och færgkombination jag skall gøra næsta gång :-)

Tog bilder, men kan inte ladda upp från kameran hær, så lægger in det længre fram.
(Danska tangentbord har bytt plats på æ och ø jæmført med svenska, så blir fel ibland, nær jag skriver før fort, ær ju van med den svenska ordningen...)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar