Cupcakes are stylish. Cupkakes are a lifestyle. Kinda hip, kinda cool - and extremely fun.

-krystina castella-

söndag 15 augusti 2010

Månadens sötsak




Här kommer mitt första tips till månadens sötsak, på bloggen Söta Saker på temat Utflykt. Vilket passar mig så bra så, eftersom jag älskar att packa picknick-korgen och ge mig ut någonstans. Så det får bli mina pannkakor i två olika tappningar.

Detta är något jag har packat ner de senaste gångerna jag varit på utflykt, så enkelt och gott och funkar bra kallt och när man har med små barn, som jag alltid har. Jag gör en vanlig pannkakssmet, när den är klar delar jag upp smeten i två olika bunkar, lite mer i den ena. Den med mest smet i häller jag i lite vaniljsocker, kanske 1-2 tsk på en smet gjord på 4 ägg.

Den delen som jag inte hade vaniljsocker i gör jag till ost- och skinkpannkisar. Jag steker som vanligt på ena siden. Vänder pannkakan och lägger på en skinkskiva och 1-2 ostskivor. Låter den grädda lite till, kanske 20-30 sek. Sen viker jag in kanterna så det blir ett litet paket, och vänder för att steka lite på sidan där det är vikt.

Det går ju utmärkt att ta olika sorters ost för att anpassa pannkakorna efter olika smaker. T.ex. föräldrar som gillar lite starkare ost kan ta en sådan skiva, och barn som kanske vill ha lite mildare tar det. Sen gäller det bara att hålla isär pannkakorna när man väl är klar ;-)

Blir det någon smet över efter att jag har gjort önskad mängd av dessa, häller jag över den andra bunken, den med vaniljsmeten och steker vanliga pannkakor. Sen till picknicken tar jag antingen med mig lite sylt i en burk, vilket dock kan bli ganska kladdigt när det skall ätas ute, eller lite strösocker att strö över dem.

Så har man både lite matiga pannkisar och söta goda efter.








Dessa går ju också jättebra att göra hemma när man skall äta pannkakor, men vill ha lite mer "mat". Gott både varmt och kallt :-)

3 kommentarer:

  1. Vad gott det ser ut! Har aldrig haft pannkakor med på utflykt, men det verkar ju jättesmart.

    SvaraRadera
  2. Det ska jag göra till mina barn också ;=)
    Kul ide' .

    SvaraRadera
  3. Pannkakor är ju grymt bra som utflyktskrubb. På semestern tog jag mig dock vatten över huvudet och stekte pannkakor till 10 pärs inför en utflykt. Blev nästan lite trött i armen av allt vändande. :-)

    SvaraRadera