Cupcakes are stylish. Cupkakes are a lifestyle. Kinda hip, kinda cool - and extremely fun.

-krystina castella-

tisdag 13 juli 2010

Tidigare bakverk...



Gjorde en glutenfri kladdkaka till min kompis Linda. Har ett recept på kladdkaka jag har gjort under många år, och det är hennes favorit. Testade för fösta gången att skriva med smält vit choklad, gick ganska bra. Dock hann min son fram med sitt finger för att provsmaka innan jag hann ta bilden.




Gick första delen av en pralinkurs tidigare i vår, kursledare var fantastiska konditorn Mia Öhrn.
Skall gå del två och tre senare i höst, ser verkligen fram emot det!
Den övre pralinen till vänster är mjölkchokladkokos doppad i kokos och hasselnötter, de två med vit garnering är kaffe- och kardemummatryffel doppas i mörk choklad. Den vita är en citron- och vitchoklad pralin med vallmofrö både i och på, och hjärtat en romtryffelpralin. Min favorit!





















Dagis hade sommarfest och alla föräldrar skulle ta med något till fikat. Blev många många olika sorters bakverk. Mitt bidrag var kladdkakemuffins med rosa mintfrosting i form av rosor på. Det var väldigt goda, men kladdiga, så man behövde äta den med sked. Kanske inte helt idealiskt till picknic, men väldigt goda.
















Dessa praliner gjorde jag till dagispersonalen i sommarpresent. Den bruna avlånga är kaffe- och kardemummatryffeln, men med mjölkchokladskal, underbart goda. Gjorde även en liten innehållsförteckning så man kan se vad pralinerna innehåller.
















Detta är en dansk dessert som heter Kremmerhus, ungefär som små glasstrutar men man fyller dem med en annan röra. Den rosa är en jordgubbsmascarpone med en aning rom, och den mörka är dajmgrädde. Mycket goda och uppskattade av den svenska släkten.
















Detta är de första cupcakes som jag skulle spritsta chokladtopping på. Gjorde dem för ganska länge sedan, och de blev ju inte allt för fina. Smaken var det dock inget fel på, vanliga muffins med chokladgrädde på. Kul att jag fotade dem, så jag kan se hur mycket bättre och finare mina cupcakes blir med tiden. ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar