Cupcakes are stylish. Cupkakes are a lifestyle. Kinda hip, kinda cool - and extremely fun.

-krystina castella-

torsdag 9 september 2010

Födelsedagen

Känns som om jag tagit det lugnt med bakandet ett tag. Men när jag tänker efter så var det inte mer än 3 dagar sedan jag bakade sist... Så att det känns som ett långt uppehåll bror väl på att jag förra veckan stod i köket och bakade ungefär varenda dag ;-)

I tisdags fyllde sonen iallafall år, så lite nära släkt kom på middag. Bakade lite muffin till då, orkade inte göra en till tårta. Å sonen valde maten, vilket blev korv med bröd o senap o ketcup. Enkelt o bra :-)

Gjorde urgoda äppelmuffins, använde grundrecept på muffins men hade även i lite kardemumma i smeten, ungefär en halv tesked. Och istället för att bara smälta smöret brynte jag det tills det bubblade och blev gyllenbrunt, för att få fram lite mer smak. Tog sen 3 ganska små äpplen och skalade och tärnade. Stekte dem i lite smör, socker och kanel. När jag hällt upp smeten i formarna la jag ner lite äppelbitar i varje och in i ugnen. Blev riktigt supergoda muffins!!

Ville även ha en kolasmakande frosting till, och testade en ny grej. Kokade en burk kondeserad mjölk nästan tre timmar. Lät den kallna och blandade ut en del med vispad grädde, tog ungefär hälften var. Den blev jättegod, men för rinnig för att ha som frosting, mer som en god kolasås. Nästa gång skall jag testa att värma grädden, sen smälta lite gelatin i och blanda ut med mjölken. Hoppas det funkar, för smaken var verkligen super!



Gillar verkligen formarna, hittade dem på Åhlens. Tyvärr släppte muffinen en del från formen, som synes, men de är ju verkligen stabila och bra.

Gjorde också chokladmuffin enligt grundrecept, men la även i 10 gram mintchoklad i smeten. Det var precis lagom för att man bara skulle ana smaken utan att den tog över. Till de muffinsen gjorde jag en vitchokladfrosting. Tog c:a 100 gr philadelphia ost, ungefär 70 gr vit choklad (det som fanns kvar hemma ;-) ) och vispade ut med florsocker, tog lite på känn där, tills jag fick en fin smet. Den blev också väldigt god, men ganska kompakt och smakrik. Så istället för att spritsa stor och fint, la jag bara på lite grand på muffinsen.



Så ingen av ovan muffin blev någon riktigt fin cupcake, så tog faktistk inga bilder på dem när de vara klara, bara medans de forfarande bara var muffin...

Bakgrunden på bilderna är min nya bakduk som jag hittade för några tior i en affär i Södertälje. Tyckte den var så fin, och bra och stor storlek var det också!



Har inte testat att göra exakt det recept som står på bakduken dock, får ta och göra det en dag.





1 kommentar:

  1. Vilken härlig bakduk. Kolasmakande frosting låter smarrigt och gott, synd att den blev för lös. Men om man har sånna formar som du använde så brukar det gå bra att hälla på frosting ändå och så får man äta med sked. :-)

    SvaraRadera