Cupcakes are stylish. Cupkakes are a lifestyle. Kinda hip, kinda cool - and extremely fun.

-krystina castella-

fredag 3 september 2010

Mazariner -recept

receptet räcker till en Mazarintårta, eller 24 Mazariner. Jag halverar receptet och gör 12 mazariner som jag gräddar i formar i muffinsplåten.

200 gr smör
3 dl strösocker
2 ägg
2 msk vaniljsocker
25 sötmandlar (kolla att de är färska och smakrika)
6 bittermandlar (när jag gör 12 mazariner brukar jag ta 3-5 mandlar, beroende på storlek)
3 dl vetemjöl
1 tdk bakpulver
1 1/2 dl kall mjölk

Glasyr
2 dl florsocker
2 tsk vatten
(till tårtan gjorde jag en större mängd än detta, men det är ju bara att blanda till så mycket man behöver)

Mal mandlarna
Sätt ugnen på 180 grader
Rör smör och socker vitt och pösigt (jag använder elvispen)
Tillsätt äggen, ett i taget
Rör ner de malda mandlarna och vaniljsockret
Tillsätt nästan allt mjöl. Blanda ut bakpulvret i den sista skvätten mjöl och blanda snabbt ner i smeten tillsammans med mjölken
Häll smeten i smord och bröad form och grädda mitt i ugnen i ca 60 minuter
(jag gräddade lite kortare tid, känn efter med sticka. När jag gjort små muffins har jag gräddat dem ca 10-15 minuter, samma här, kolla med sticka när de känns klara.)
Låt kakan kallna.
Blanda till galsyren och bred den över kakan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar