Cupcakes are stylish. Cupkakes are a lifestyle. Kinda hip, kinda cool - and extremely fun.

-krystina castella-

lördag 4 september 2010

Mazariner - världens godaste..?!

Har gjort Mazariner som jag hittat recept på i min nya favorittidning: Hembakat.




Receptet är på en Mazarintårta, vilket jag gjorde tidigare i somras. Då följde jag receptet mer eller mindre till punkt och pricka, och den blev god. Bild på den finns i tidigare inlägg, men här kommer en till iallafall :-)



Men för ett par veckor sedan testade jag att göra vanliga Mazariner istället. Halverade receptet och hällde även ner ett hallon och några blåbär i varje form. Tog även lite mer mandlar än vad som skulle. Och de blev såååå goda! Saftiga och smakrika.





Dekorerade med en köpt Sockerblomma från Dr. Oetker. Dessa bakade jag till min man som ville ha med dem som fika till jobbet, och de blev uppskattade.

Testade även att baka dem i minicupcakesformar, men det blev inte lika bra. Det finns en anledning till att Mazarinformar är av metall, eller iallfall kraftig papp, och det är att de äs så feta och "läcker" genom vanliga formar. Blev inte heller så gott när de var så små, blev för mycket glasyr i förhållande till mängden mazarin. Men de blev iallafall fina... ;-)





Dessa är också dekorerade med färdiga sockerblommor och olika sorters strössel som fanns hemma.

2 kommentarer:

  1. Jag har tänkt göra mazariner flera gånger, men det har ännu inte blivit av. Jag gillar också den där tidningen, passar mig perfekt.

    SvaraRadera
  2. Erika - Testa detta receptet, enkelt och supergoda!!

    SvaraRadera