Cupcakes are stylish. Cupkakes are a lifestyle. Kinda hip, kinda cool - and extremely fun.

-krystina castella-

torsdag 23 september 2010

Månadens sötsak



Den här månadens sötsak på bloggen Söta Saker ska vara choklad, och det passar ju mig perfekt, min blogg heter ju choklad :-) Klicka här och du kommer till bloggen.

I helgen hade vi besök av en av mina bästa kompisar som blev kär i en engelsman och flyttade till England. För en dryg månad sedan fick de en liten son, och är nu "hemma" och "visar upp honom". Han är så söt!! Vi bjöd på middag och efterrätten fick gå i chokladens tecken. Har ganska nyligen köpt Mia Öhrns bok "Fler kladdkakor" och var så sugen på att testa en snickersliknande kladdkaka.


Innan vi åt spritsade jag i all hast lite text till bebin, blev inte så jättefint, men föräldrarna blev väldigt glada, så det blev bra iallafall


Recept: Jordnötskladdkaka
150 g smör
2 dl socker
3 ägg
3 1/2 dl vetemjöl (210 g)
1 dl kakao
1 förpackning chokladbitar, typ center

Topping:
200 g mörk choklad
2 dl salta jordnötter

Smält smöret. Vispa ihop ägg och socker lätt. Blanda mjöl och kakao och vispa ner i äggsmeten tillsammans med smöret. Häll smeten i formen och tryck ner center lite utspritt. Grädda i mitten av ugnen i knappt 200 g i 10-12 minuter. Låt svalna. Smält chokladen till toppingen och rör ner jordnötterna, bred över kakan och låt den kallna. Ät och njut :-)

Jag gjorde dock lite ändringar i receptet (har svårt att till punkt och pricka hålla mig till ett recept). Till att börja med bytte jag ut mjölet mot glutenfri mix, då en av gästerna är glutenintolerant. Bytte bara ut mängden rakt av, och det blev jättebra. Tillsammans med smöret smälte jag ner lite mörk choklad, ungefär 25-30 g. Tycker kladdkaka blir extra god och kladdig då. Hade även kvar lite färdigkokt dulche de leche (en burk kondenserad mjölk som fått koka ca 3 timmar) sen en tidigare bakning. Så när kakan kallnat vispade jag upp lite kolasås, den blir lite mer lätthanterlig när man vispar den, och bredde ett tunt lager på kakan. Sen hade jag på toppingen.

Nästa gång jag gör den kommer jag att strö lite flingsalt över den också. Det var väldigt gott med de salta jordnötterna tillsammans med chokladen, men hade gärna fått vara lite mer salt/choklad.


Tänkte skära upp en bit och ta en fin bild, men det gick så fort när den skulle ätas och helt plötsligt var det bara den här kvar...

Min kompis engelska sambo tog en tugga och frågade direkt "is this possibly called a snickers-cake?" Så han kände direkt igen smakerna. Han sa också att "this is the best chocolatecake I ever had" Alltid kul att höra. Och jag är benägen att hålla med honom, den var verkligen god.

Så detta är mitt bidrag till månadens sötsak, och den rekomenderas verkligen!!

3 kommentarer: